Inzicht in je brein! Deel 1: Vakantiegevoel

breinDe vakantie staat voor de deur en we hebben er zin in. Hoe kan het toch dat we vaak blijer worden van de gedachte aan vakantie dan van de gedachte aan werk? Wat zou het fijn zijn als we ook gedurende de rest van het jaar het vakantiegevoel zouden hebben. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. Toch kun je hier iets van leren.

De vakantie geeft je inzicht. Je kunt even van een afstand kijken naar je dagelijkse beslommeringen. Dit geeft je de mogelijkheid om alles in een ander perspectief te zien. Maak van je vakantie een evaluatie moment waarmee je, als je weer in je dagelijkse patroon stapt, echt iets kunt veranderen.

Daarom een kleine training om uit te printen en mee te nemen naar je vakantieadres.

Juist omdat je even in andere omstandigheden bent, je beter kunt loslaten, je meer kunt doen waar je zin in hebt, je geen wekker hoeft te zetten, je de dagelijkse sleur doorbreekt, er veel minder van je wordt gevraagd, je geen prestaties hoeft te leveren, je geen last hebt van werkstress en je ook nog even kunt ontsnappen aan familie- of relatieperikelen.

Kortom, juist omdat je even niets moet, worden de dingen waar je in je dagelijkse leven tegenaan loopt veel beter zichtbaar. Dit geeft je de kans om als het ware van een afstand naar je normale, dagelijkse leven te kijken.

Er is namelijk polariteit:
Polariteit is de basis waarop alles is gebouwd.
Polariteit is de wet van het tegenovergestelde.
Polariteit is de dag en de nacht, de kou en de hitte, verdriet en geluk.
Zonder de een kan de ander niet bestaan. Je kunt niet met een wit krijtje op een wit bord schrijven. Tegenstellingen maken elkaar zichtbaar.

Waar we energie insteken, groeit

We steken veel energie in wat wij als een probleem ervaren. De gedachten draaien om het probleem. Zo levert een probleem steeds meer negatieve gedachten op. Het probleem wordt steeds weer bevestigd en versterkt. Dit alles resulteert in steeds meer stress.

Kortom, als je jezelf verzet tegen een probleem steek je er energie in en alles waar je energie in steekt, groeit. Dit mechanisme kun je vergelijken met drijfzand. Hoe harder je probeert eruit te komen, hoe dieper je weg zakt. Weet dat dit mechanisme precies zo werkt bij positieve gedachten. Realiseer je dat je maar één gedachte tegelijk kunt hebben en dat je gedachten kunt sturen.

De meeste negatieve gedachten ontstaan wanneer de dingen anders zijn dan wij vinden dat ze zouden moeten zijn; hoe anderen zouden moeten doen, wat anderen zouden moeten denken, hoe jij zou moeten reageren, enzovoorts. Kortom, alles wat zou moeten, maar niet zo is, wekt frustratie.

Automatische gedachten

Gedachten over problemen roepen dus bijbehorende gevoelens en gedrag op. We voelen ons slecht en gaan ervan uit dat dit dan ook zo is. Zo handelen we niet meer naar de realiteit maar naar onze negatieve gedachten. Nog meer problematische situaties zijn dan het gevolg.

Waarom stoppen we dan niet met die gedachten? Het denken gebeurt helaas volledig automatisch. Het is niet echt een bewuste keuze. Sterker nog, als we bewust bij deze gedachte stil zouden staan, zouden we het belachelijk vinden dat we steeds dezelfde negatieve gedachten blijven herhalen.

Daarbij komt dat we ook automatisch aannemen dat al onze gedachten waar zijn. Het lastige is dat we waarnemen vanuit eigen perspectief. Toch zouden we het vermogen moeten hebben om op verschillende manieren naar iets te kunnen kijken; het hangt er namelijk helemaal vanaf hoe je naar bepaalde zaken kijkt.

kopje

Tineke’s kopjes theorie

Zet een kopje in het midden van de tafel, aan welke kant zit het oortje? Dit hangt er vanaf aan welke kant van de tafel je zit. De een zal met zekerheid zeggen dat het links zit, terwijl de ander kan bewijzen dat het rechts zit.

Zo simpel is het!

De vakantie geeft je letterlijk en figuurlijk de kans om afstand te nemen en alles in een realistisch perspectief te zien. Realiseer je dat de wereld niet om jou draait en dat ieder mens het recht heeft op zijn eigen perspectief, gevoelens en gedrag.

Ga eens lekker in de schaduw of in de zon zitten met je benen omhoog of omlaag, geniet van de omgeving en pak pen en papier. Bedenk vervolgens welke gedachten je in je dagelijks leven stress geven en schrijf deze op.

Pas “The Work” van Byron Katie toe:

Stel jezelf 4 vragen en voel hoe je gevoel en je lichaam reageert.
1. Is het deze gedachte waar?
2. Kan ik absoluut zeker weten dat het waar is?
3. Wat levert deze gedachte je op in positieve zin?
4. Hoe zou het voor jou zijn om deze gedachte niet meer te hebben?

Een voorbeeld van hoe de vier vragen toegepast kunnen worden: “Mijn baas zou mij moeten begrijpen”

1.Is het waar?
Is het waar dat hij je zou moeten begrijpen? Misschien denk je in eerste instantie dat dit waar is.
2.Kun je absoluut weten dat het waar is?
Kun je uiteindelijk echt weten wat hij wel of niet zou moeten begrijpen?
3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
Wat gebeurt er wanneer je denkt: Mijn baas zou me moeten begrijpen en hij doet het niet. Voel je dan woede, stress, frustratie? Doe je nog meer je best of probeer je hem op wat voor manier dan ook te veranderen? Hoe voelt het om zo te reageren? Wees je bewust van wat je voelt.
4.Hoe zou het zijn als je dit nooit meer hoefde te denken?
Sluit je ogen. Stel je voor dat je baas binnenkomt. Stel je nu voor dat je, voor een moment, naar hem / haar kijkt zonder de gedachte: Ik wil dat hij/zij me begrijpt. Wat zie je dan? Hoe zou je leven eruit zien zonder die gedachte?

De omkering

Vervolgens keer je de uitspraak om. De omkeringen zijn een kans om het tegenovergestelde van wat jij gelooft in overweging te nemen. Je kunt meerdere omkeringen vinden.
Bijvoorbeeld, ‘Mijn baas zou me moeten begrijpen’ keer om naar:
• Mijn baas hoeft me niet te begrijpen. (Is dat niet de werkelijkheid?)
• Ik moet mijzelf begrijpen. (Dat is mijn taak, niet de zijne.)
• Ik zou mijn baas moeten begrijpen.(Kan ik begrijpen dat hij mij niet begrijpt?)

Geef jezelf de kans om de omkering volledig te ervaren. Het gaat er niet om jezelf de schuld te geven of je schuldig te voelen. Het gaat om het ontdekken van alternatieven die jou rust kunnen brengen zodat jij ook na de vakantie de rust in je hoofd kan blijven houden.

In principe zijn wij de eerste generatie die het woord ‘zelfontwikkeling’ kent. Wij hebben de mogelijkheid om oude patronen te doorbreken en ons zelf te ontdoen van dat wat ons belemmert. Wat we hiervoor nodig hebben is inzicht. Je kunt nu eenmaal niets veranderen als je jezelf niet realiseert dat het er is.

Binnenkort deel 2 van de serie Inzicht in je brein!

Onder het motto: ‘Delen wat je kunt’, delen wij graag onze kennis en ervaring met jou. Hiervoor kun je inschrijven voor onze nieuwsbrief, je ontvangt dan gelijk 10 gezondheidstips!

frievitnieuwsbriefcta

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

10 Tips Om Meer Uit Je Gezondheid Te Halen!





Ageeth van der Veen Verhagen & Tineke van der Woud

Medewerkers

Contact

Algemeen contact adres:
van Harenstraat 77
9076 BZ Sint Annaparochie
tel. 0518-401094
info@frie-vit.nl

Ageeth van der Veen
Praktijk Klassieke homeopatie
Burg. Albardastraat 4
9076ET Sint Annaparochie

Tineke van der Woude
Registertherapeut - counseller - coach
Van Harenstraat 77
9076BV Sint Annaparochie

Neem contact op met Frie-vit
detoxkuren

Huisregels

Een afspraak dient minimaal 24 uur van te voren afgezegd te worden. Er wordt bij niet tijdig afzeggen een consult in rekening gebracht. Ieder van ons werkt vanuit de beroepscode en heeft geheimhoudingsplicht. (meer info....)